„Dorośli Hipokryci” – czyli najpierw przykład, a potem ewentualnie wykład.

p

Nie wymagaj. Pokaż.

Żyjemy w świecie wymuszonej kultury osobistej. Zasady obycia w interakcjach międzyludzkich powinny być naszą częścią, a nie datą historyczną. Datą której przypomnienie wymaga chwili koncentracji. Mam świadomość faktu, że nie wszystkim dane było nauczenie się podstaw kultury osobistej i zbudowanie na jej postawie swoich bezwarunkowych reakcji na otaczającą rzeczywistość. Patologia w dresach strasząca ludzi w ciemnych zakamarkach miasta, opalone na zimę nastolatki nieustępujące miejsc starszym ludziom w autobusach, bezdomni zaczepiający dzieci i młode kobiety pod sklepami, fani plastikowej muzyki jeżdżący samochodem z radiem rozkręconym na maksa – to tylko kilka obrazów jakie spotkamy w drodze do pracy lub szkoły. Dzisiaj czekając na autobus zauważyłem napis z powyższej fotografii. Napis umieszczony był na ścianie bloku mieszkalnego, w którego sąsiedztwie znajdowała się szkoła średnia. Autorzy napisu chcieli zapewne w ten sposób zawstydzić młodzież uczącą się w budynku obok. Osobiście uważam, że w efekcie wspólnota mieszkaniowa ośmieszyła w tym momencie siebie i odsłoniła publicznie swój brak manier i wiarę w tytułowe stereotypy.

Od lat słyszy się od starszych osób zdania cyt. „młodzież jest taka niewychowana, taka zła, taka niereligijna, taka nieuczciwa, taka podła (…). Wymieniać można długo. Czy w zrzędzeniach starszych pań lub lokatorów wspomnianego bloku jest choć ziarenko prawdy? Zaryzykuję stwierdzenie, że starsze społeczeństwo przepełnione jest w dzisiejszych czasach hipokryzją. Ktoś kiedyś powiedział mi ważne zdanie, cyt. „najpierw przykład, potem wykład”. Osoby dorosłe – w tym starsi ludzie – powinni dać młodemu pokoleniu przykład. Nie mówię tu o przykładzie w słowie, chodzi mi o przykład pokazany w czynie. Ponad dwa lata temu sam przekonałem się, że starsi ludzie myślą w sposób schematyczny. Nie potrafią – ba, nawet nie próbują – zrozumieć problemów codziennego życia. W 2015. roku miałem kontuzję kolana. Wracałem autobusem z przychodni do domu. Siedziałem na krzesełku w pojedzie pełnym pasażerów. Obok mnie stanęła pani po 50. i zaczęła prowadzić monolog sama ze sobą. Nad głową słyszałem cyt. „co za niewychowany gnojek, co za brak kultury…”. Jak można wymagać od innych czegoś, czego sami nie posiadamy? Dzisiaj stojąc na przystanku przyglądałem się tytułowej „prośbie”. Na autobus czekałem prawie 15 minut. W tym czasie obok bloku przeszło bardzo dużo młodzieży szkolnej. Wszyscy zadowoleni, uśmiechnięci i głośni jak na owy wiek przystało. Co robili dorośli w tym czasie? Jeden pan z czerwonym nosem oddał mocz kilka metrów od napisu ze zdjęcia. Młoda kobieta spaliła papierosa siedząc na przystanku. Starsze małżeństwo wychodząc z bloku wyrzuciło „domowy worek ze śmieciami” prosto do wąskiego pojemnika przy przystanku, poświęconego na śmieci niegabarytowe.

Morałem dzisiejszego wpisu nie jest stwierdzenie, że starzy ludzie są be, a młodzi zajebiści. Brak podstaw kultury znajdziemy w każdym przedziale wiekowym naszego społeczeństwa. Jedyną różnicą jest to, że dorosłe osoby prędzej czy później doświadczają myśli „można inaczej”. Młodzi natomiast kopiują zachowania zaobserwowane od dorosłych, w tym również starszych ludzi. Nie dawajmy im „słownego przykładu”, zarazem obrażając wszystkich, którzy nieskończyli osiemnastego roku życia. Nie głośmy plotek i nie podtrzymujmy slangowych powiedzeń mających swoją genezę w hipokryzji. Dawajmy przykład, a potem wykład…

pop.png

Otagowane

6 thoughts on “„Dorośli Hipokryci” – czyli najpierw przykład, a potem ewentualnie wykład.

  1. mariuszek pisze:

    bardzo dobry wpis 🙂

    Lubię to

  2. borysek66 pisze:

    popieram

    Lubię to

  3. magdabraf pisze:

    mądrze prawisz byku 🙂

    Lubię to

  4. coco pisze:

    myśle tak samo, mam zresztą taką sąsiadke sciane obok.. masakra lepsza niż monitoring głośniejsza niż stereo

    Lubię to

  5. aaa pisze:

    😛

    Lubię to

  6. Fragles pisze:

    I ten mem 🙂

    Lubię to

Skomentuj

