Polskie plagiaty muzyczne, którymi się „zachwycamy”.

kr

Nie dla nich te brawa…

Z ironicznym uśmiechem przyglądam się ludziom, którzy z fascynacją w ślinie mówią o twórczości poniektórych polskich ikon muzycznych…  Nie ukrywam, że czasami wrze we mnie chęć uświadamiania niedoinformowanych rodaków, którzy starają się wejść ze mną w konwersacje na temat polskiej muzyki.  W takich chwilach, mam demoniczną ochotę wykrzyczeć słowa: ” Swoje chwalicie, bo cudzego nie znacie!”. Drogi narodzie, prawda jest bolesna. Większość waszych kochanych artystów zasmakowało życia fleszy, tylko dlatego ponieważ podpieprzyli utwory znanych już wcześniej wykonawców.  Nie mam do nich żalu, sam często pisze teksty do utworów zagranicznych muzyków. Jednak nigdy nie ośmieliłbym się podpisać pod ich pełnym autorstwem.  Sięgnijmy może najpierw do czasów, kiedy sprowadzenie do polski amerykańskich, czy francuskich  kaset/płyt winylowych było rzeczą prawie niewykonalną.  Hmm… Jednak dla chcącego i mającego ekonomiczny łeb na karku artysty nie ma rzeczy niewykonalnych. Czy wiecie, że przebój Czesława Niemena „Dziwny jest ten świat” z 1967 roku, to kopia pierwszych taktów utworu Jamesa Browna „It’s A Man’s Man’s Man’s World” z 1966 roku?

Przykładów jest więcej, ale o tym za chwilę.

Polskie zespoły np. Perfekt, Dżem, Budka Suflera  wycwanili się, pisząc biało czerwone teksty do utworów, które odniosły już sukces za granicą dużo wcześniej. Cóż, sukces się powtórzył, a sprawa rzetelności autorstwa i metafizyczne tantiemy zostały zmazane przez czas.  Proste działanie wykorzystujące naiwność nieosłuchanych muzycznie Polaków powtarzało się permanentnie przez kolejne lata. Nawet w dzisiejszych czasach łatwo znaleźć chwytające za mordę zagraniczne kawałki, które nigdy nie gościły na pierwszych pułkach polskich sklepów muzycznych. Poniżej kilka smaczków, wraz z odnośnikami do nagrań. Niektóre mogą was zdziwić.

Niemen „Dziwny jest ten świat” 1967 rok,  to w oryginale James Brown  „It’s A Man’s Man’s Man’s World”(pierwsze takty) 1966 rok.

Perfect „Nie mogę Ci wiele dać” 1982 rok, to w oryginale Black Sabbath”Changes” 1973 rok.

Oddział zamknięty „Obudź się” 1983 rok, to w oryginale LynyrdSkynyrd „Free Bird” 1973 rok.

Vox „Rycz mała rycz” 1984 rok, to w oryginale The Crystals”Da doo ron ron” 1963 rok.

Wojciech Gąssowski „Gdzie się podziały tamte prywatki” 1988 rok, to w oryginale Shakin’ stevens teardrops 1984 rok.

Ryszard Rynkowski  „Wypijmy zabłędy” 1989 rok, to w oryginale The police „Wrapped around yourfinger” 1983 rok.

Dżem „Sen o wiktorii” 1991 rok, to w oryginale Derek and the Dominos „Layla” 1970 rok.

Budka Suflera „Twoje radio” 1992 rok, to w oryginale Michael Jackson „Black or White” 1991 rok.

Varius Manx „Orła cień” 1996 rok, to w oryginale Pink Floyd”Lost for Words” 1994 rok.

Kayah & Goran Bregović „Prawy do lewego” 1999 rok, to w oryginale Duj Sandale, w ścieżce muzycznej do filmu „Czarny kot, biały kot” z1998 roku.

Maciej Maleńczuk „Ostatnia nocka” 2011 rok, to w oryginale Bajagai Instruktori „Verujem, ne verujem” 1988 rok.

Maciej Maleńczuk  „Sługi zaszlugi” 2014 rok, to w oryginale Azra „Balkan” 1979 rok.
Powtórzę raz jeszcze. Nie mam nic przeciwko tego typu zabiegom, sam je stosuje. Drażni mnie jedynie chamstwo polskich artystów, w autoryzacji swojej twórczości. Uważam, że wielu znakomitych, niedocenionych muzyków dzisiejszych lat (dysponując odpowiednimi nagraniami)  o wiele łatwiej odniosło by sukces w ubiegłym stuleciu.  Czas upływa, Polacy nadal nieświadomi słuchają starych i tych zupełnie świeżych (nie)stuprocentowo polskich utworów. Ale! Nie bądźmy znowu takimi dekadentami. Doba Internetu rodzi coraz bardziej osłuchanych obywateli,co za tym idzie ciężej jest polskim artystom ich oszukać. I dobrze, może czas na artyzm pełną gębą, albo chociaż uczciwość w podpisywaniu się pod twórczością.

Reklamy
Otagowane

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: